Testen, testen, testen…
Met de juiste voorbereiding zijn dergelijke tests eenvoudig uit te voeren. Je kunt een go/no go-criterium instellen voor de testresultaten, zoals:
- “Ik wil dat de test met ten minste 90% zekerheid aantoont dat de campagne een positieve invloed heeft op onze verkoop”
Het resultaat kan ronduit positief of negatief zijn. Dan is de beslissing eenvoudig te nemen. Maar het lastige is dat sommige effecten subtiel kunnen zijn. Die zijn moeilijk met hoge mate van vertrouwen te meten op een kleine testgroep. Dan is de test niet in staat om zo’n effect vast te stellen, ook al zou het een goede beslissing zijn om door te gaan met de campagne.”
Dus wat je eigenlijk echt wilt weten, is het omgekeerde: ervan uitgaande dat campagne echt goed is, hoe groot is dan de kans dat mijn test dit kan bevestigen? Dit is waar “Power” om de hoek komt kijken. “Power” is een krachtig hulpmiddel:
- Om ervoor te zorgen dat je goede tests voorbereidt
- Om je te helpen goed te begrijpen wat de resultaten van de analyse je vertellen
- En om dit af te wegen tegen andere, subtielere overwegingen.
Voordat ik wat meer uitleg over wat ‘Power’ is, zal ik eerst ingaan op de principes van testen. Dan begrijp je beter waarom “Power” een krachtig middel is bij de test van je campagne.